Kastrering (og sterilisering) av katt

katt kastrTidligere snakket man om sterilisering av hunnkatter og kastrering av hannkatter. Nå brukes ordet kastrering om både hunnkatter som får fjernet livmor og hannkatter som får fjernet testiklene. Sterilisering betyr egentlig bare å kutte egglederen eller spermlederen slik at kattene ikke kan reprodusere. Kattenes adferd etter sterilisering vil være som før, hannkatten vil fortsette å søke make, og hunnkatten vil vise tegn på løpetid. Ved en kastrering derimot, vil adferden endres ved at kjønnsdriften forsvinner.

Når bør katten kastreres:

Hann- og hunnkatter kan kastreres fra de 5-6 måneder gamle.

Hvorfor kastrere katten:

Å kastrere katter er viktig både for kattenes egen helse og for å redusere antall hjemløse katter. En hannkatt og en hunnkatt kan raskt formere seg, og på et år vil de kunne få opp til 12 kattunger. Allerede året etter vil kattemoren kunne få et nytt kull, og alle hunnkattungene som nå er blitt ett år, vil kunne få egne kull. Hannkattene vil finne seg en passende make, og enda flere kattunger vil fødes. Resultatet blir en stor kattepopulasjon som er lite ønskelig, og som bør begrenses.

I Norge har vi dessverre et problem med veldig mange hjemløse katter. Kattehusene som kan ta imot slike hjemløse katter, er ofte overfylte, og de har problemer med å finne omplasseringshjem til alle.

Et annet problem er at katter som har streifet ute lenge, blir lite sosiale og er vanskelige å fange inn. Disse kattene kan ha ulike sykdommer som lett kan smitte til andre katter.

Hvorfor kastrere hannkatten:

Dyrebeskyttelsen har listet opp fordeler med kastrering av hannkatter. Vi mener punktene er svært viktige og gjengir dem her:

1. Helsen hans blir bedre; han får ikke betennelse og infeksjoner i sår og kutt fra slåssing.
  2. Som kastrert har han langt mindre sjanse for å få alvorlige sykdommer som smitter når katten sloss – for eksempel katteaids (FIV).
  3. Det er langt mindre sjanse for at han roter seg vekk og forsvinner når han er kastrert – fordi han ikke drar på langtur etter damer.
  4. Det er langt mindre sjanse for at han blir påkjørt og drept når han er kastrert.
  5. Kastrerte katter lukter like godt hele året.
  6. Kastrerte katter er mye mer kosete og roligere – de er nemlig ikke fulle av hormoner/testosteron.
  7. Han blir mye mer hjemmekjær når han blir kastrert.
  8. Du blir venner med naboen din igjen når du kastrerer katten din fordi han ikke skvetter i oppgangen.
  9. Både du og naboen får sove gjennom hele natten når katten er kastrert.
  10. Som kastrert er ikke din katt medskyldig i at enda flere uønskede kattunger fødes.

(Dyrebeskyttelsen, 2010)

Hvorfor kastrere hunnkatten:

1. For å forhindre uønskede kattunger
  2. Man slipper å gi p-piller hver uke
  3. Redusere sannsynligheten for at katten får jurkreft
  4. Risikoen for livmorsbetennelse blir borte

Hvorfor anbefaler vi ikke p-piller til hunnkatter:

1. Det er svært lett å glemme å gi tabletter hver uke
  2. Hvis katten får p-piller når den er drektig, kan det gi store misdannelser på fostrene
  3. Du tilfører katten din hormoner hver uke som kan ha uheldige bivirkninger på katten senere i livet. Det er vist at p-piller øker risikoen for jurkreft, og 80 % av jursvulstene på katt er ondartede.