Tannbehandling hund

hund tennerGod tannhygiene er viktig for hundenes generelle helsetilstand. En infeksjon i munnhulen til en hund kan være veldig smertefull og kan spre seg til hjerte, lever og nyrer.

Tannlidelser er ganske vanlig blant hunder, men selv veldig smertefulle tannlidelser kan være vanskelig å oppdage fordi mange hunder ikke viser klare tegn på lidelsen. Som eier bør man være spesielt oppmerksom på blant annet endret tyggemønster og dårlig ånde. For å overleve skuler ville dyr tegn på smerte og svakhet, og dette instinktet er fortsatt tilstede hos hundene.

Tegn på tannsykdom kan være
–          Dårlig ånde
–          Sikler fra munnen
–          Forsiktighet ved å spise på en av sidene
–          Blod fra munnen
–          Redusert appetitt, vektredusering

Tannbehandling hos dyrlege er ofte nødvendig fra hunden er omkring 4-5 år. Deretter varierer behovet for ny behandling veldig. Noen hunder trenger behandling så ofte som hvert halvår, andre med lenger mellomrom. Ved en tannbehandling vil hunden få narkose. Et venekateter settes i en blodåre på labben hvor væske og narkose administreres. Det plasseres en tube i pusterøret for å gi frie luftveier, og for å forhindre at blant annet bakterier kommer ned i lungene. Munnhulen blir så nøye inspisert for å sjekke tannstein, eventuelle skader på tennene og om tannkjøttet er irritert eller har løsnet med lommedannelser.Når vi skal fjerne tannstein så bruker vi først en skrape. Det er spesielt viktig å få fjernet den tannsteinen som har lagt seg på tannen under tannkjøttet. Deretter går vi over med en ultralyd-scaler for sikre et godt resultat. Til slutt polerer vi tennene. Poleringen er viktig for å gi en glatt overflate på tennene, og forhindre at ny plakk dannes med en gang.Noen ganger vil man oppdage skade på tennene, og et røntgenbilde av de skadede tennene vil  da kunne se skadeomfanget, og om tannen må trekkes.

Hvor mange tenner har hunder?
Hunder har i likhet med oss mennesker ett sett med melketenner som de feller, og et sett med permanente tenner. Hunder har først 28 melketenner. Ved seks måneders alder felles melketennene og erstattes da med 42 permanente tenner.

Første tannkontroll?
Vi anbefaler kontroll av hundens munnhule rundt seks måneders alder for å se om melketennene er felt og at bittet utvikler seg riktig. Hvis en permanent tann kommer ut før melketannen løsner kan det være nødvendig å trekke melketannen. Økt dannelse av plakk, bittforandring og irritasjon av gummen kan være konsekvenser.

Hva kan jeg gjøre for å forhindre tannstein på dyret mitt

1. Tannpuss: Er og blir det beste du kan gjøre. Man kan bruke en gammel tannbørste, eller man får kjøpt tannbørster til hund. Man kan også kjøpe en spesiallaget fingerklut som de fleste veterinærer selger. Det finnes også spesiallaget tannkrem til hund.
  2. Tørrfôr: fôr hovedsakelig med tørrfôr, og dyret vil få en mekanisk effekt av fôret.
  3. Tyggeben.
  4. Tilskudd i maten/ drikkevannet. Det finnes forskjellige preparater man kan bruke, som man enten kan spre over maten eller applisere i drikkevannet. Eksempler er som Plaque off, er pulverbasert kosttilskudd med alger som skal motvirke dårlig ånde og plakk.  Plaque off selges av veterinærer og dyrebutikker. Aquadent er til å ha i drikkevannet, er relativt nytt men skal også forhindre plakkdannelse.