Overvekt hos hund

Det er viktig å holde hunden sin i form for å forhindre overvekt.  Overvekt er et økende problem, og mellom 18-44% av hunder i Norge er overvektige. Både inntak av mat og mengde mosjon er viktige faktorer som påvirker hundens vekt. Hvis hunden er kastrert/sterilisert vil den kunne legge på seg fordi energibehovet reduseres med opptil 20%. Noen sykdommer, som lavt stoffskifte (hypertyreose), kan være underliggende årsak til overvekt.

Overvekt defineres som et overskudd på mer enn 20 % sammenlignet med dyrets optimale vekt. Således kan en labrador retriever med idealvekt på 28 kg sies å være overvektig når den veier 34 kg.

Overvekt kan føre til sykdommer som kan være alvorlige for din hund. Overvektige hunder blir fortere slitne på tur og kan få problemer med beina sine på grunn av overbelastning. De er også mer predisponert for diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Hvordan kan du vite om din hund er overvektig?
En hund skal ha en innsvinget midje.
Du skal kunne lett kjenne ribbeina. Er ribbeina fremtredende er hunden undervektig. Klarer du bare så vidt ikke å kjenne ribbeina uten å trykke hardt, er hunden din overvektig. Dersom du ikke kan kjenne ribbeina i det hele tatt, er hunden din fet.

overvekt

(kilde. Royal Canin)

Kontakt oss gjerne for veiledning i forbindelse med vektreduksjon. Det finnes i dag flere typer spesialfôr som er beregnet for overvektige dyr. Ikke bare inneholder de mindre kalorier, men de inneholder også mye fiber som gir en god metthetsfølelse.