Flått

Visste du at nesten en tredjedel av all flått er smittebærer av borrelia?

Skogsflåtten (Ixodes ricinus) suger blod av fugler og pattedyr og kan overføre en rekke sykdommer  til andre dyr og mennesker.
Beskyttelse mot flått er derfor viktig for å forhindre spredning av sykdom både til to- og firbeinte.

Flått finnes nå i et større geografisk område enn tidligere, og flåttsesongen er blitt lenger de siste årene. Dette resulterer blant annet i en økende forekomst av sykdommene den kan føre med seg, spesielt borreliose.

Hos oss kan du få råd om hvordan du best kan holde flåtten unna.
Flåttmidlene er legemidler som selges på apotek, men vi skriver ut resept på et passende middel spesielt beregnet for ditt dyr.
Til hund finnes det ulike dråper til å dryppe på huden, eller halsbånd som inneholder et spesielt virkestoff.
Til katt finnes det også dråper til å dryppe på huden.
Vi viser deg gjerne hvordan du påfører midlene på en korrekt måte.

Eksempler på vanlige brukte flåttmidler:

Exspot: brukes kun til hund. Merk at Expot er ekstremt giftig for katt.
Dråpene dryppes på huden mellom skulderbladene, og for store hunder også ved haleroten. Behandling må repeteres hver 4 uke.
Exspot har repellerende effekt. Det vil si at flåtten ikke vil feste seg på hunden.

Frontline: kan brukes både til hund og til katt. Appliseres hver 4 uke til hund, og hver 2. uke til katt.

Scalibor: halsbånd til hund. Varer i 5-6 måneder. Halsbåndet har repellerende effekt.

Seresto: halsbånd som finnes både til katt og hund. varer i ca 7-8 måneder.

Bravecto: nytt middel i 2014 som finnes som tabletter i munnen (hundene tar den som godbit). Varer i 12 uker. Fungerer slik at flåtten må feste seg og suge kroppsvæske før den dør. Ideelt for hunder som bader mye.