Førstehjelp

Ved førstehjelp til dyr må man alltid være ekstremt forsiktig fordi store smerter øker sannsynligheten for bitt og klor.

FORGIFTNING

Ta kontakt med veterinær dersom du tror dyret ditt er blitt forgiftet.
Typiske årsaker til forgiftninger kan være: alger, sjokolade, løk, eikenøtter, druer og rosiner, liljer, løsemidler, padder, rottegift, glykol m.m.
Husk at paracetamol er svært giftig for katter og hunder!

Symptomer på forgiftning kan være:

– Dyret skjelver
– Fråder, sikler
– Sjangler, ustødig gange
– Brekninger
– Bleke slimhinner/tannkjøtt
– Blåmerker i huden

BITTSÅR

Inspiser dyret og let etter rifter, bittsår eller hull etter bitt.
Klipp vekk pels rundt eventuelle sår. Vask  godt med vann eller saltvannsløsning.
Unngå at dyret slikker eller biter på såret. Dekk til med en enkel bandasje eller sett på en nakkekrage dersom du har det tilgjengelig.

Kontakt veterinær- bittsår må alltid undersøkes av veterinær da selv tilsynelatende uskyldige bittskader kan være alvorlige.
Bittsår blir ofte infisert, med fare for betennelse.

KUTTSÅR I POTE ELLER TREDEPUTE

Inspiser såret. Fjern eller skyll bort sand eller smuss med vann eller saltvannsløsning.
Let etter glassbiter eller lignende.
Fjerneventuelt fremmedlegeme hvis det er mulig.
Legg på en enkel potebandasje. Ikke bruk teip direkte på såret.
Ved stor blødning må du legge på en bandasje med kraftig trykk for å stanse blødningen.
Unngå at dyret slikker eller biter på såret. Sett på en nakkekrage dersom du har det tilgjengelig.

Kontakt veterinær for å undersøke om såret må sys.

TRAFIKKULYKKE

Vær veldig forsiktig hvis du hjelper et skadet dyr!
Ved bilulykker er brudd og indre skader vanlig, og det skadde dyret kan ha det veldig vondt. Selv den snilleste hund eller katt kan bite eller klore deg.

Sett på en munnkurv eller snare rundt munnen på en skadd hund. Du kan pakke inn små hunder og katter i et teppe eller håndkle, slik at de ikke kan rømme. Dyrene bør bæres forsiktig og helst på flatt underlag.

Oppsøk veterinær umiddelbart.

HETESLAG

Kjøl ned dyret med en gang! Dusj med kaldt vann (ikke iskaldt), særlig på hodet.

Kontakt veterinær.

Pakk inn dyret i våte håndklær etter den er avkjølt med vann.
Masser beina for å bedre blodsirkulasjonen.

NB! La aldri kjæledyret sitte alene i en bil på varme dager! Åpne vinduer hjelper ikke!
På en normal sommerdag kan temperaturen inne i en bil komme opp i 50-80 varmegrader! Ca 21⁰C i skyggen kan bli 80⁰C inne i bilen!

Symptomer på heteslag kan være:

– Kollaps, slapphet
– Tung pust
– Rask puls (150-200 slag/min), bleke slimhinner
– Kramper, ufrivillig øyebevegelser og koma
– Blåmerker i huden

HOGGORMBITT

Hold hunden i ro, helst bær hunden til nærmeste bil hvis det er mulig. Spesielt viktig hvis hunden er bitt i en labb eller et bein.

Dersom du har en førstehjelpsknapp med kortison tabletter i, kan du gi dette til hunden.  Det skal være en enkelt dose i førstehjelpsknappen, og alt kan gis i munnen til hunden. Dette er ikke tilstrekkelig som behandling, men kun ment som akutthjelp dersom det er et stykke til nærmeste veterinær.

Oppsøk veterinær med en gang!

Symptomer på hoggormbitt kan være:

– Hunden er slapp, ligger ned
– Hevelse rundt bittsår eller i hele kroppsdeler
– Smerter

Oppsøk alltid veterinær ved hoggormbitt! Det kan ta tid før hunden viser symptomer. Det er viktig å komme så fort som mulig til veterinær selv om hunden virker upåvirket til å begynne med, dette kan fort forandre seg! Tidlig behandling hos veterinær er ekstremt viktig.

LUNGEREDNING

Kontroller at hunden puster. Lytt og se på brystkurven. Legg hunden på siden og dra frem tungen for å  få frie luftveier.

Slik gjør du hvis ikke åndedrettet kommer i gang:

Hold hundens hals strukket ut.
Hold igjen kjevene på hunden.
Legg din egen munn over snuten på hunden, blås inn luft til du ser hundens brystkurv løfte seg. Ikke blås for kraftig, særlig ikke på små hunder.
Blås inn noen raske åndedrag og fortsett deretter med ca 20 åndedrag i minuttet.
Kontroller jevnlig om hunden puster selv, og at tungen får normal farge.

MAGEDREINING

Magedreining rammer oftest fullvoksne hunder med dyp brystkurv. Ofte ser man en sammenheng med overspising eller overdrikking og/eller kraftig morsjon rett etter fóring.

Symptomer på magedreining kan være:

– Brekninger uten oppkast
– Buken er hard og spent, magen “vokser”
– Rastløshet

Oppsøk veterinær umiddelbart! Tilstanden er livstruende

DRUKNING

Når dyret er blitt hentet opp av vannet, gjør følgende:

Hold om mulig dyret opp i bakbena slik at vannet i lungene kan renne ut.
Hvis ikke dyret puster etter dette, gi kunstig åndedrag (se LUNGEREDNING)
Tørk dyret og sørg for at den er varm. Pakk dyret inn i håndklær eller tepper.

ØYESKADER

Skyll øyet med lunkent vann eller øyeskyllevæske.
Dersom etsende eller irriterende væske eller pulver har kommet i kontakt med øyet, er det veldig viktig å skylle grundig med rikelig mengde skyllevæske.
Ta kontakt med veterinær dersom du er usikker på om behandlingen med skyllevæske er tilstrekkelig.

Hvis du ser løse fremmedlegemer: bruk  fuktet bomullsdott mot den indre øyekroken før du deretter prøver å pirke den ut.
Dersom fremmedlegeme sitter fast: hold en godt fuktet kompress over øyet, og ta kontakt med veterinær.

Ved fremfall av øyeeplet: Hold fast hodet. Hold øyet fuktig med en kompress dynket i vann over øyet og øyehulen til du kommer  til veterinær.

Symptomer på øyeskader kan være:

– Dyret kniper igjen det skadde øyet.
– Endret farge eller flekker på øyet
– Øyet væsker
– Hevelser på eller rundt øyet

Får mer informasjon om førstehjelp- last ned appen til Agria dyreforsikring: Dyreguiden.