Fôrallergi/Fôrintoleranse

Fôrallergi/fôrintoleranse hos hund og katt kan starte når som helst i løpet av livet. Hos hunder ser man ofte at det inntrer i løpet av det første leveåret eller etter fylte 6 år. Ett dyr kan bare reagere allergisk mot ett fôr han/hun har fått fra før. Det er vanligst at dyret reagerer mot proteinkilden i fôret (storfe, lam, fjærkre, fisk), men man kan ikke utelukke at dyret kan reagere på karbohydratkilden i fôret også (poteter, ris etc).

Hvilke symptomer kan en fôrallergiker ha?

• Luft i magen
  • Avføring mer enn 1-2 ganger daglig.
  • Løs avføring
  • Oppkast
  • Blod el. slim i avføringen
  • Analkjertelbetennelse

Det er også vanlig med symptomer fra huden:

• Kløe (ofte i ansikt, på poter, lysken, oppover bena.)
  • Hudinfeksjoner (utslett, sår, flass, skorper)
  • Ørebetennelse
  • Kloløsning

Per dags dato finnes det ingen blodprøver som er godkjent blant veterinære dermatologer som kan fortelle deg hva ditt dyr er allergisk mot i matveien. Eliminasjonsmetoden er derfor den eneste måten å teste om dyret ditt er en fôrallergiker.

Hvordan utfører vi en eliminasjonsdiett?

Dyret må få ett fôr der proteinene er spaltet og som inneholder en proteinkilde som dyret aldri har vært borte i før.

Dietten må være streng! Det betyr ingen andre godbiter, tyggebein, matrester o.l.

Dietten må holdes i minimum 8-12 uker. (Dersom dyret får i seg noe annet iløpet av denne tiden må vi begynne å telle fra dag 1 igjen! )

Hva skjer etter 8-12 uker?

Etter 8-12 uker med diett skal dyret få all mat den tidligere har fått;

1. A) Hunden/Katten reagerer på det gamle fôret: – hvis ja skal hunden tilbake på allergifôret og vi fortsetter søket etter proteinkilden dyret ikke tåler.
  2. B) Hunden/Katten reagerer ikke på det gamle fôret:- Da må vi lete videre etter årsak til hundens symptomer. (Blodprøver for Atopi, hormonelle  forandringer, parasitter etc.)