Tannresorpsjon hos katt (også kjent som FORL)

Hva er tannresorpsjon?

Studier viser at så mange som opptil 70 % av alle katter (inklusive ville kattedyr) får tannresorpsjon. Denne lidelsen sees oftest på katter over 5 år. Man vet ennå ikke årsaken til at så mange katter får tannresorpsjon, men det er kjent at en type celler som kalles odontoblastceller, gradvis ødelegger tennene. Tannresorpsjonen starter i tannhalsen og i røttene, og tannen som angripes blir gradvis oppspist. Til slutt vil pulpa (hvor nerven ligger) blottlegges, og en slik tilstand er veldig smertefull for katten.

Mange av kattene som lider av tannresorpsjon har også kraftig tannkjøttbetennelse. Tannkjøttet vil blø veldig lett ved berøring og er rødt og irritert.

Behandling

Det er forsøkt forskjellige behandlinger mot tannresorpsjon, men behandlingene har vært lite effektive. Den eneste behandlingen som hjelper er å trekke de affiserte tenner for å gjøre katten smertefri.

Hvordan diagnotiserer vi tannresorpsjon

Diagnosen stilles ved en kombinasjon av en munnhuleundersøkelse av katten i narkose og en røntgenundersøkelse. Hvis det er mulig å se ytre skader på tannen/tennene har lesjonen kommet til et sent stadie. Ved tannresorpsjon “spises” tennene opp innenfra og utover, og tennene kan tilsynelatende se helt fine ut. Røntgenbildene vil imidlertid kunne avsløre om tennene har store defekter.

De fleste katter viser ikke at de har smerter og lærer seg å leve med smertene. Det kan derfor være vanskelig å oppdage at noe er galt. Men en del katter med dårlig tannhelse vil få dårlig ånde, sikle og ha problemer med å tygge. Fordi katter ofte skjuler smerter, og fordi vi vet at tannresorpsjon er vanlig, er det viktig å følge med på kattenes tannhelse. Dette er noe av grunnen til at vi anbefaler munnhuleundersøkelse av alle katter over 5 år.

Katter som allerede har fått diagnosen tannresorpsjon, bør komme 1-2 ganger i året til tannkontroll.